Историјски музеј на Савском тргу чека на адаптацију зграде бивше железничке станице.
Како ће изгледати будући музеј познато је концепцијски, а сада се трага за решењем које ће идеју спровести у дело.
Историјски музеј Србије расписао тендер за Израду идејног пројекта за извођење адаптације и реконструкције Главне железничке станице.
У наставку преносимо најинтересантније детаље.
Зграда бивше железничке станице има око 7.300 квадрата бруто површине, док је предвиђена музејско-галеријска површина око 3000 квадрата.
ИСТОРИЈСКИ МУЗЕЈ НА САВСКОМ ТРГУ – КОНЦЕПТ
У тендерској документацији се наводи да главни улаз посетилаца Музеја пројектовати као монументалан, ентеријерским решењем усаглашен са савременим излагачким стандардима, постепено „откривајући“ централну поставку.
У партеру би се налазио највећи део изложбеног простора за посетиоце.
Централни део и део левог крила објекта железнице били би намењени сталним поставкама периода средњовековне Србије, као и османске владавине и сеобе Срба.
Друга половина левог крила део је изузетог простора Дирекције за имовину (тренутно угоститељски објекат) и предвиђено је да се у будућности приведе намени одговарајућој музејском простору.
Уз овај простор налазила би се велика мултифункционална сала са одвојеним улазом.
У десном делу партера би се налазили археолошки експонати из доба палеолита, неолита и Римског царства, као и простори намењени етнологији и старим занатима, и на крају део за повремене, тематске изложбе.



Концепција приземља Фото: Тендерска документација
На првом спрату би се налазили простори за изложбу колекција слика, одеће, оружја и намештаја, као и просторије за радионице, депо и библиотеку.
Већина десног крила би обухватала просторе за запослене и администрацију.
Трећи спрат би био намењен канцеларијама, простору за одлагање експоната, кустосима, обезбеђењу и техничким просторијама и инсталацијама.
Подела на сталну и привремене поставке узима се као оквирна, будући да је основни циљ Музеја да се, у динамичном процесу излагања фонда музеја, студијских, тематских и гостујућих изложби, збирке показују у континуалном дијалогу сталног и привременог програма, па се при концептуализацији од учесника очекује што отворенији приступ уз препознавање и поштовање историјских карактеристика објеката и њиховог традиционалног просторног склопа.
Потребно је да кретање кроз изложбени простор буде логично (кружно), како у хоризонталној, тако и у вертикалној просторној структури.
Основни захтеви функционалне организације су неутралност простора, флексибилност и могућност разноврсног коришћења. Кретање кроз музеј и изложбени простор мора да буде прилагођено особама са инвалидитетом.
ПЛАНИРАНЕ ПОВРШИНЕ
Централни депо уз пратеће садржаје 870 m²
Простор музејске библиотеке 75 m²
Центар за конзервацију и рестаурацију 340 m²
Радни простори кустоса и управа музеја 1.390 m²
Пратећи садржаји музеја 645 m²
Технички простори објекта 1.875 m²
Изузети простор Дирекције за имовину 840 m²
Подрумске просторије 840 m²



ШТА ЋЕ БИТИ ПРИКАЗАНО
У приземњу по синопсису приказани су:
- Кнез Вишеслав (780–814) је први познати српски кнез (архонт) на Балкану чије име је поуздано забележено у историјским
Кнез Мутимир (851—891) из српске династије Властимировића и најстарији син кнеза Властимира, који је изгледа владао до око 851.
Михаило I Војислављевић је био први српски краљ, који је владао Дукљом, Травунијом, Захумљем и Рашком, од око 1050. до 1081. године.]
Константин Бодин (Дукља, око 1050 — Скадар, око 1099) био је српски краљ из династије Војислављевића, који је владао од 1081. до 1099. године.
Урош I са синовима Урошем II и Десом (Рашка, 1084/1085 — Рашка, 1144/1145) био је рашки велики жупан из династије Вукановића и владао је од 1112. до око 1144/1145. године.
- Сеоба народа (интерактивна карта кретања народа из Азије према Европи, рани средњи век)
- Словенски богови (Свевлад, Перун, Весна… витраж)
- Археологија (Лепенски вир, Старчево, Винча, Рим, искључиво оригинални предмети, опрема за коњаника, мамузе, жвале… предмети за покћство, накит од перли, злата и драгог камења, Јупитерова златна икона коју су носили римски легионари–једиствена, римски шлем, римски накит, сценографија оригиналне Трајанове табле … (витрине, цртежи, зидна штампа, унутрашњи капци за прозоре/текстови или фотографије)
- Етнологија (стари и нови занати, накит, народне ношње из свих крајева Србије) (витрине, витрине у прозорима и вратима која излазе на перонски простор, лутке за одећу, разни држачи за витрински материјал)
- Тематске–повремене или гостујуће изложбе
- Немањићи: стефан Немања, Вукан, Стефан Првовенчани, Растко–Св. Сава, краљ Радослав и Владислав (оригинални предмети, идеалне реконструкције, копије фресака, печати… витрине, део сценографије…)
- Деспотовина: Стефан Лазаревић, Ђурађ Бранковић са фамилијама (оригинални предмети, идеалне реконструкције, повеље и дипломе, део материјала из Музеја српске православне цркве… сценографија, макете)
- Сеоба Срба 1690. (интерактивна карта кретања Срба под Арсенијем Чарнојевићем и Шакабентом, оригинални предмети, уметничке слике, витрине и други мобилијар)
- Додир Србије са Русијом, Јакшићи, Иван Грозни и увођење култа Св. Саве и Св. Симеона и одјеци и импресије везане за Косовски бој у Русији.
СРЕДИШЊИ ДЕО ХОЛА
- Средишњи део хола: краљ Урош I, Милутин, Драгутин, Стефан Дечански, краљ и цар Душан, цар Урош, живот и дело, породични живот, женидбе и везе са Европом и Византијом (оригинални предмети, повеље, идеалне реконструкције–гардероба, обућа, круне, накит, престо, макета гробног места цара Душана, копије фресака, уметничке слике…) Косовски бој–историја и мит (оригиналне литографије, уметничка дела, повећања слика Франте Малог, графике у алу–бондовима, косовски божури рађени за диораму испод монументалних увећаних уметничких дела, реплика печата са повеља кнеза Лазара, оригинал знамења о кнезу Лазару и Милошу Обилићу рађени поводом 500 година од Косовског боја)
- Османски период (интерактивна карта продора на Балкан, печати, документа, предмети за покућство, оригинал Абдулхамидове повеље манастиру Девич, гардероба… витрине, зидна штампа… )
- Предустанички период, стварање нововековне српске државе, Карађорђе и Милош Обреновић; Михаило Обреновић и кнез Александар Карађорђевић; кнез и краљ Милан и Александар Обреновић; Краљ Петар I Карађорђевић, краљ Александар I Карађорђевић, кнез Павле и Петар II Карађорђевић (родослови фамаилија, оригиналне доламе, оригиналне униформе владара, одело у коме је убијен кнез Михаило, владарске инсигније–круна, плашт, жезло шар, копча, уметничка дела, печати, оригинална преписка, улази, фотографије…витрине, зидна штампа…)
- Музеј железнице (фотографије и текстове ради директор Музеја железнице)
- Лапидаријум (споменици, вајарска дела…)
- Вишенаменска сала (концерти, промоције књига, округли столови, конференције…)
На првом спрату по синопсису простор је опредељен за следеће:
Улаз са унутрашње стране Музеја (према некадашљим перонима)
- ПР Музеја
- Едукативна радионица за децу
- Жене Владарке: Јелена Петрович и Љубица Обреновић; кнегиња Јулија и кнегиња и краљица Наталија Обреновић; краљица Драга Обреновић и краљица Марија Карађорђевић, краљица покојна мајка Љубица Зорка Карађорђевић (оригиналнипредмети, хаљине, ципеле, лепезе, библиотеке, уметничка дела, писма, позиви запријеме, кутијице за поклоне,јеловници, накит, дијадеме, фотографије…)
- Комадни намештај који је био у употреби Срба и династија: турске собе, бидермајер, алтдајч, сецесија, наполени, арт-нуво, артдеко…
- Костими XIX и XX века (из Збирке костима Историјског музеја Србије)
- Колекције ИМС: Техничка збирка–фотоапарати
- Остале Збирке ИМС
- Збирка уметничких дела
МАТЕРИЈАЛИЗАЦИЈА ОБЈЕКТА
Сви предвиђени материјали треба да су природни и хумани, примерени савременој архитектури, а највише намени самог објекта. Материјали би требало да су квалитетни, да одговарају стандардима, да су лаки за одржавање, нарочито по питању хабања и одржавања хигијене, нетоксични, безбедни и предвиђени за културно – образовне установе.
Зидови, подови и плафони
За израду нових унутрашњих преградних зидова предвидети обострано двоструке гипскартонске плоче, постављене на металну подконструкцију, са испуном од камене вуне, по систему и карактеристикама у складу са наменом и потребом простора. Евентуално затварање отвора на постојећим зидовима предвидети од опеке, сценских кулиса, стакла или оних материјала који су у складу и потребама идејног решења поставке. Све постојеће зидове и плафоне окречити, по потреби претходно обити малтер, поново малтерисати, глетовати бојити, осликати, прелепити поставити витрине а све у складу са синопсисом и потребама саме поставке и Наручиоца. Подове обрадити и искористити као део изложбене целине и користити их у активном укључивању у саму поставку, као места за интерактивност са публиком.
Унутрашња столарија
Обрадити према мерама заштите и у приземљу затворити прозорске и отворе од улаза ради сигурности, где је могуће користит их као витринске нише.
Мобилијар и расвета
Предвидети и пројектовати са радионичким цртежима сав мобилијар за предмете који ће бити изложени на сталној поставци према димензијама и потребама из синопсиса и у складу музеолошких принципима и принципима заштите музејских предмета.
Израдити пројекат ЛЕД расвете у целом објекту ( боју и топлоту светла у складу са прописима). Јачину светла, број и врсту светлосних тела одредити према потребној јачини за сваки протор у зависности од потребе и идејног решења поставке.
Израда визуелне комуникације
У складу са синопсисом одредити визуелни идентитет поставке. Графички обликовати ликовне елементе и типографију у дизајну и идејном решењу поставке. Сваку просторији дати засебан доживљај а опет објединити и створити препознатљиву и јединствену форму.
Припрема сценарија и музике за интерактивне изложбене целине.
Процењена вредност набавке је 15. милиона динара, а рок за подношење понуда је 03.12.2021. у подне.
Детаљи на Порталу јавних набавки
- ЧИТАЈТЕ ЈОШ И: ИСТОРИЈСКИ МУЗЕЈ НА САВСКОМ ТРГУ
АУТОПУТ КРОЗ БЕОГРАД ПОСТАЈЕ ГРАДСКА УЛИЦА?
Nema vizije. Sve je to pabirčenje priučenih… Читај даље »