Фото: Београдске/архива
Градски и приградски превозници добили су од Секретаријата за јавни превоз допис у коме се обавештавају да ће „Кенткарт” разместити апарате за оверу карата „ради уређења протока путника у возилу”.
Ипак, на основу овог обавештења, у које је Политика имали увид, чини се да ће, када апарати буду размештени, организација уласка у возило и изласка из њега бити нешто другачија од најављиване, односно да се неће улазити искључиво на предња врата.
Јер, како стоји у допису упућеном превозницима, „Кенткарт” ће апарате разместити тако што ће у зглобним возилима валидатор инсталиран код других врата бити померен код првих, а онај који је код трећих биће померен код задњих. У соло возилима валидатор код средњих врата биће измештен код задњих.
Овакво размештање упућује да ће, уколико се валидатори из средине помере ка предњим и задњим вратима, улазак и овера карата бити и код предњих и код задњих врата. На основу овога изгледа и да ће путници бити усмеравани да излазе на средња врата где валидатора убудуће неће ни бити. Хоће ли ово заиста заживети у пракси показаће време, јер и пре десетак година, у мандату Драгана Ђиласа, покушано је увођење сличне мере, чак су и врата била видно обележена (која су за улазак, а која за излазак), али та мера се није „примила” код грађана, подсећа Политика.
РЕЦЕПТ ИЗ НОВОГ САДА
За разлику од Београда, правила уласка, изласка и овере карата заживела су, делимично, у Новом Саду. Многи путници, нарочито када нису гужве, улазе на предња врата, купују карту код возача или оверавају месечну и тек онда пролазе.
Има и оних који улазе на средња, па и задња врата, али исто, када уђе већина оверава карте код средњих или задњих врата. Не поштују сви ни правило изласка, има шверцовања и тамо, али очито је да се у Српској Атини у превозу знатно више поштују правила. Када је реч о шоферима у Новом Саду, за разлику од дела београдских колега, они регуларно продају карте, али мана је што део њих не враћа путницима кусур, односно карту која је 65 динара „заокружују” на 70 динара.
Вероватно ће бити оних који ће рећи: „Лако је у Новом Саду када је мањи град и мање је путника.” У томе има истине, али од питања да ли је то један од главних разлога зашто ни пре десет година нису успеле да се приме у Београду мере које су, колико-толико, у Новом Саду заживеле, важније питање је – колико је таква мера сврсисходна у главном граду?
Превозници сматрају да размештање валидатора и покушај промене протока путника кроз јавна возила не треба да буде приоритетна мера, односно да би тој мери требало да претходи ефикаснији систем у вези са претплатом карата.
– Кључна је наплата карата, да новац који се запосленима исплаћује за ове намене буде директно уплаћиван за маркице и да не може да се искористи ни за шта друго. Када би се увело то правило, самим тим би више од 60 одсто путника имало плаћен месечни превоз и за решавање проблема неплаћања карата би остало оних тридесетак одсто – сматра Драго Тошић, директор Конзорцијума приватних превозника.
Jeste, ulazim za jednu-dve stanice i moram se probijati od prednjih do srednjih vrata da bih izašao, u gužvi gde nekad mora pola busa izaći da bi uopšte neko mogao napustiti bus..